Was dat schrijven eenmalig???!!??

29 september 2019 - Pak Kret, Thailand

Nee!

Ik heb inmiddels al van meerdere mensen de vraag gekregen of deze blog van mij een eenmalig iets was. Dank! Dankzij jullie ben ik er nu weer achter dat ik het schrijven toch wel écht heel leuk vind. Helaas heb ik het zoooo druk, dat ik ineens niet meer doorhad dat ik hier al een maand zit! De tijd vliegt als je het leuk hebt! Meestal schreef ik de blogs dan ook als ik 's avonds laat (rond 23.00) op bed lag en dan mijn dag wilde vertellen. Op dit moment heb ik hier 's avonds laat echt geen puf meer voor. Als ik 's avonds in bed lig, dan slaap ik heel snel.  Aangezien ik al bijna een maand een maand hier naar school ga en al heel veel heb beleefd hier, zal ik met deze blog proberen mijn avonturen tot nu toe een beetje samen te vatten.

Allereerst, mijn schooldagen natuurlijk. Hoe zitten mijn schooldagen in elkaar? Nou, eigenlijk precies hetzelfde als in Nederland, maar dan in een ander schoolgebouw en met allemaal Thaise mensen in het schoolgebouw (oh echt??). Het rooster verschilt per dag en het rooster wordt regelmatig online aangepast. Per week (!!!!) heb ik zo'n 5 uur Thaise les. Tijdens deze les leren we dus de Thaise taal. Het is toch moeilijk! Zo lang het Thais op papier staat en je het niet hoeft uit te spreken is het allemaal prima en redelijk goed te doen. Daarna komt het probleem. De uitspraak. Je hebt in het Thais 5 verschillende toonhoogtes en 2 extra letters bij het alfabet. En dan heb ik nog niet gesproken over de letters die in het alfabet staan zoals ᵾ. Die toonhoogtes zijn in het Thais cruciaal. Cruciaal! Neem bijvoorbeeld het woordje klay. Je hebt 'klay' (betekenis: ver weg) & je hebt 'kláy' (betekenis: dichtbij). Ga dat maar eens goed doen... Verder heb ik nog vakken zoals PBL (wat ik inmiddels toch echt wel wat minder leuk vind), Internationaal Recht, Internationale Relaties, Global Media & daarnaast heb ik nog een vak waarbij ik een vergadering van de Verenigde Naties moet nabootsen. Klinkt easy toch? Nee. Bij een vergadering van de Verenigde Naties zijn er zoveel protocollen waar je naar moet kijken. Verder heb je ook een heleboel eisen aan je speech. Wat kan je wel zeggen? Wat kan je niet zeggen? Wat moet je juist wel/niet zeggen? Super lastig! Maar wel heel erg interessant. Ik moet toegeven, dat (en ja dit klinkt nu wel heel erg alsof school nu al het hogere doel heeft bereikt) mijn perspectief op een heleboel dingen wel heel erg aan het draaien is. Vooral ook op het gebied van politiek en de problemen waar wij ons in Nederland allemaal mee bezig houden. Super interessant!

Verder doe ik natuurlijk ook een heleboel leuke dingen! Afgelopen donderdag heb ik mijn verjaardag gevierd in Bangkok en dat was écht nice. We zijn naar een super fancy restaurant geweest. Aan het water en het zag er echt prachtig uit. Ik heb wat issues met foto's op mijn computer zetten, dus ik kan de foto's helaas niet laten zien, maar het was echt heel mooi. Heel veel lichtjes die vast waren gemaakt aan bamboe bomen en palmbomen en watervalletjes. Net alsof je in de jungle zat. Heel gaaf! Ik heb inmiddels ook een heleboel tempels bekeken hier. Ik moet wel zeggen, als je een aantal tempels gehad hebt, dan lijkt de rest wel heel erg op elkaar. Ik heb het stiekem dus inmiddels wel een beetje gehad met de tempels, maar gelukkig zijn er hier ook nog een heleboel andere leuke dingen te doen! Stappen op Khoa San Road (ga maar googlen, Khoa San Road is bekend), de grootste markt van de wereld bezoeken (Chatuchak market), schattige straatjes bekijken, op zoek gaan naar leuke strandjes om te genieten van het (hete) weer, bijna verdrinken tijdens de 2 uur durende regen doordat je bijna zwemmend naar school/huis moet (ja het regent hier echt hard) & en nog veeeeeeel meer andere leuke dingen.

Ik kan nu dus niet echt foto's laten zien, dus ik zal het voor nu houden bij dit verhaaltje zodat jullie hopelijk allemaal weer een beetje op de hoogte zijn van wat ik allemaal uitspook hier in Thailand. Ik zal mijn best doen om deze blog bij te houden, maar zoals ik in het begin al zei, aangezien ik het heel druk heb is het lastig om elke dag wat te schrijven. Ik ga nu voor 1 keer per week en dan hopen dat ik het vol houdt. Ik ga vanaf 3 oktober 12 dagen lang in Chiang Mai rondreizen (noorden van Thailand) aangezien ik dan vakantie heb, dus ik ga mijn best doen om ook in die week wat te schrijven op mijn blog!

Groetjes uit het zonnige (maar af en toe ook hete) Thailand!

Xxxxxx Saar

1. Riekelt-Jan:
    29 september 2019
    Super interessant om je reis zo te volgen in de blogs, ga vooral door. Volgende keer wel foto's, zal enorm helpen met het visualiseren.
  2. Dea:
    1 oktober 2019
    Wat maak je veel mee Sarah,wat een ervaring voor je, superleuk om te lezen.
    Ik zie ook leuke foto's op Instagram. Veel plezier verder. Lieve groet, Dea