Winter in Thailand

12 december 2019 - Pak Kret, Thailand

Yess! Ook in Thailand is er het fenomeen wat men ´winter´ noemt. Koude dagen, winkels overvol met winterjassen en iedereen trekt standaard een trui aan als hij/zij naar buiten gaat. Voordat de winter in Thailand begon ben ik gewaarschuwd door de Thai voor het feit dat het koud zou worden en dat iedereen in dikke winterjassen naar buiten zou gaan of op zijn minst een dikke trui aan trekt. Op het moment dat ik dit hoorde dacht ik natuurlijk vol overtuiging dat dit onzin is en dat het nooit koud kan worden in Thailand.

Mijn lichaam denkt hier inmiddels toch anders over... Om even een beeld te schetsen van de winter hier in Thailand:

In de ochtend en in de avond is het extreem koud. In de ochtend en in de avond ga ik niet naar buiten zonder een trui aan te trekken met een dikke lange broek eronder. In de middag is het goed te doen om zonder trui naar buiten te gaan, maar erg fris is het dan wel. Als ik in de ochtend of de avond in een jurkje of een korte broek met topje (zoals ik normaal gesproken doe) naar buiten ga, dan heb ik het gewoon écht ijskoud. Ook staat de airco inmiddels de hele dag uit, omdat het daardoor gewoon echt te koud wordt in mijn kamer.

Thaise mensen lopen rond met dikke vesten aan en vragen mij (of andere buitenlanders die geen dikke jas of een dik vest aan hebben) of het allemaal wel goed gaat en of ik het niet koud heb.

Verder komt de kerst er natuurlijk aan, dus dat past nu wel weer mooi bij het weerbeeld van deze dagen. Voordeel: de winter in Thailand duurt ongeveer maar twee weken en dan keert de 'normale' temperatuur weer terug! :D

De vraag die nu natuurlijk het belangrijkst is: hoeveel graden is het nu daar dan in Thailand? In de avond? En in de ochtend?

20.

Ik denk niet dat ik het weer in Nederland ga overleven als ik eind januari weer terug kom.

1. Mama:
    14 december 2019
    Mooie blog Saar. Wat moet ik aan als ik in januari kom????
  2. Marjan Kooistra:
    16 december 2019
    Leuk stukje. Zo leren wij ook wat van Thailand.