Eerste schooldag!

2 september 2019 - Pak Kret, Thailand

Daar ging ik dan. In mijn uniform. Op naar school. Dat was echt heel grappig. Iedereen zag er exact hetzelfde uit. Een groep van ongeveer 30 mensen allemaal in een witte blouse met een zwarte pantalon/rok eronder. En dan met zijn allen naar school lopen. We werden voor deze eerste dag opgehaald door iemand van school die ons naar school bracht. Lopend. Het voelde een beetje aan alsof ik in de kleuterklas zat, maar het was eigenlijk wel heel nice. Nu weten we precies waar school zit en hoe we daar moeten komen. Het is ook echt super dichtbij, dus dat is ook heel nice. De schooldag begon vanochtend met eens standaardintro van de decaan. Net zoals je in Nederland op school zou krijgen. Daarna hadden we Thaise taalles (Thais is echt heel moeilijk!!!) en kreeg iedereen uitleg over zijn modules (mensen volgens hier 3 verschillende modules). Ik doe hier de minor International Relations dus daar kreeg ik uitleg over. Opzich lijkt het nu zo dat alle vakken wel redelijk goed te doen zijn, behalve de Thaise taal. Ik krijg 6 uur (!!) per week Thaise taalles en het is echt heel moeilijk. Maar wel heel leuk. Thaise mensen kunnen het echt heel erg waarderen als je een poging doet tot het spreken van Thaise als buitenlander. Dat vinden ze écht fantastisch. Heel leuk om mee te maken. We hebben ook nog een intro gekregen in Thais dansen en dat was ook echt heel erg grappig. Grappig om traditionele Thaise dansen mee te maken. Al met al was het dus een hele leuke introductiedag! Vanavond heb ik gegeten bij het Thaise restaurant waar ik gisteren ook heb gegeten en de gastvrouw vond het weer geweldig dat ik koffie wilde bestellen. 'Just like yesterday? Jaa, net zoals gisteren graag. De gastvrouw helemaal trots gemaakt met het feit dat ze lekkere koffie kan maken. Net zoals zoveel Aziaten hier, vind ik de gastvrouw ook gewoon echt een schattige vrouw. Heel erg vriendelijk, spreekt goed Engels (is dus echt een ding hier) en ook zij vind het helemaal fantastisch dat we probeerden om Thais te spreken. Aan het eind van ons avondeten zeiden we dan ook op ons beste Thais: kob kun ka! (Bedankt!). Bleek dat we de hele intonatie verkeerd hadden (kob kun ká, in plaats van kób kun ka), maar ze vond het geweldig. Op het moment dat wij vertelden dat we Thaise taalles kregen op school bood ze dan ook direct aan om ons te helpen met ons Thaise huiswerk! Echt heel lief! Dit was het dan weer voor vandaag! Ik kan niet beloven dat ik elke avond tijd heb om weer een nieuw verhaal te schrijven, want vanaf morgenochtend begint het échte schoolleven hier. 'Work hard, play hard'. Veel studeren en veel reizen gaat het worden!

xxxxx Saar

P.s. zie de foto voor mijn 'schooluniform' (wat eigenlijk dus gewoon een pak is maar dan zonder colbertje erover)

IMG-20190902-WA0001